Coronaviruset: Råd till dig som har en psykiatrisk diagnos

Utbrottet av covid-19 och de åtgärder som görs för att minska smittspridning kan av många upplevas som påfrestande, och kanske särskilt om du redan mår psykiskt dåligt.

Det är helt begripligt om du känner dig orolig, stressad eller bekymrad. Oron och stressen kan påverka ditt psykiska mående och göra att nya symtom uppträder. Dessutom är det kanske svårare nu att göra det du brukar göra för att må bättre.

Det är bra att du håller dig informerad genom nyhetsrapportering. Men tänk på att alltför mycket information kan göra att du grubblar mer och blir mer orolig.

1177.se hittar du all information du behöver och på flera språk.

Tänk på att dina psykiska svårigheter och din historia kan påverka hur du tänker, känner och reagerar på det som händer i världen nu
Det kan vara bra att begränsa tiden du lägger på att scrolla. Ta en paus från sociala media om du känner att det blir för mycket. Om du har svårt att släppa nyhetsflödet, lägg bort mobilen en stund och försök hitta på något att göra som får dig att tänka på annat.

Försök att hålla kontakten med personer som kan stötta dig, exempelvis vänner, familj eller andra i din närhet. Att dela tankar, frågor och känslor hjälper, liksom att tillsammans stå ut med all ovisshet som finns i den här situationen. Om det inte går att ses kan du istället ha kontakt via telefon eller via nätet.

Om du känner dig skrämd eller panikslagen av viruset, påminn dig att det finns praktiska saker du kan göra för att minska spridningen av det. Det finns många råd på t ex 1177 Vårdguiden om att tvätta händerna, hosta och nysa i armvecket, minska dina fysiska kontakter med andra osv.

Det kan hända att råden om att tvätta händerna drar igång tvångstankar och handlingar som har med hygien att göra. Om det blir så för dig, berätta det för någon och be dem hjälpa dig. Ta kontakt med vården om du behöver det. Kom ihåg att rekommendationerna om att tvätta händerna finns för att skydda dig och andra från smitta, men det finns en gräns för vad du kan göra. Så vad som än händer, försök vara snäll mot dig själv.

Fundera också på vad du kan göra för att hjälpa andra. Kanske finns det någon äldre släkting eller granne som behöver praktisk hjälp. Eller någon som är ensam i karantän och behöver få ha kontakt med dig via nätet varje dag.

Här är några råd som kan vara till nytta för dig:

  • Det är viktigt att du rör på dig. Och att du har en dygnsrytm och struktur som du vanligtvis brukar, särskilt om du är i karantän och inte kan delta i aktiviteter med andra. Det är viktigt för hälsan att äta och sova. Det är bra om du också kan hitta stunder för avkoppling: gå på en promenad, titta på en film eller lyssna på musik.

  • Försök hålla dig till den behandlingsplanering som finns för dig. Tar du någon medicin så fortsätt med det som vanligt. Ta kontakt med din mottagning om du behöver eller har frågor. Detta är särskilt viktigt om du upplever att ditt psykiska mående blir försämrat.

  • Kom ihåg att använda de strategier som tidigare har hjälpt dig att må bättre. Om detta inte går att genomföra på grund av smittorisken kanske du kan hitta andra alternativ. Om du behöver hjälp med detta, kan du kontakta din mottagning.

Vi har omtanke om varandra. Därför behöver vi hjälpas åt att skydda de som är särskilt sårbara och förhindra att fler personer blir smittade. Det är en utmanande period för oss alla men även om det nu är svårt att veta när, så kommer den att gå över.

Tveka inte att ta kontakt med vården om du har frågor eller funderingar!